“Hopelijk gaan we dit seizoen wel oogsten met Nieuwerkerk 1”

Het is de harde waarheid. In het seizoen 20219/2020 zouden we met nog twee andere clubs de strijd aan gaan voor het kampioenschap. We stonden voor de poort van de 2e klasse. Met een nacompetitie ticket (1e periode) op zak was er ook nog een andere deur voor promotie. Maar door het Corona-virus werd ook die deur hard dichtgeslagen. Trainer Ron Luijten heeft nauwelijks zin hierbij lang stil te staan. Hij wil met zijn selectie van 19 man opnieuw proberen de toegangspoort naar de 2e klasse te bereiken.

Ron Luijten, Hoofdtrainer

Winterkampioen

De start van de competitie is uitstekend, Nieuwerkerk is winterkampioen. Maar weer ligt het stil. Ron Luijten, inmiddels voor het 5e jaar hoofdtrainer bij Nieuwerkerk, is vol passie bezig om zijn team naar de 2e klasse te brengen. Ron: “Een aantal clubs in onze afdeling heeft een andere weg ingeslagen en veel spelers zien komen. Die moeten ze gaan inpassen. Wij hebben het voordeel dat we verder kunnen bouwen met de eigen jongens, die al langer bij Nieuwerkerk spelen. Bovendien hebben we met Rowendy Schoop in de voorhoede en Kas Hoenderop (17 jaar) als verdediger meer variatie in het team. In de nieuwe afdeling 3D is het wel zo dat de concurrentie dit seizoen is toegenomen. Ik verwacht dat 6 á 7 ploegen gaan strijden om de prijzen.”

Toekomstbeeld

Ron Luijten loopt, als trainer van diverse elftallen, inmiddels al 12 seizoenen(!) rond bij Nieuwerkerk. Ron voelt zich dan ook sterk verbonden met de club. Samen met voorzitter Hans Jeroense en zijn collega-(assistent)-trainers Richard Boer, Theo Speelmeijer en Youssef Swaghi denkt hij na hoe de club in de nabije toekomst prestatief stappen kan maken. Want de status van een grote club als Nieuwerkerk is ook gediend met voetballen op niveau.

Sparta-Piet

Ron Luijten was in een vroeger leven, van 1987 t/m 1991 een hardwerkende rechtsback van de hoofdmacht van Sparta op het Kasteel. Hij hielp vedetten als ondermeer Henk Fraser, die centraal achterin stond, Michel Valke en René van der Gijp beter te laten voetballen. De matige competitiestart van Sparta dit seizoen, en ook het transferbeleid, levert veel sombere gezichten op bij die club. Ron, Spartaan in hart en nieren, is geenszins door die somberheid bevangen. Ron: “Ik blijf het clublied van Sparta bij thuiswedstrijden vol overtuiging en uit volle borst zingen “Rood Wit gaat nooit verloren. We zullen laten horen. SP-AR-TA. Maar op de 1e plaats staat VV NIEUWERKERK. Met deze club willen we oogsten. De steun van ons publiek gaat daarbij zeker helpen.”