Hein de Jong: “Ik leer als leidinggevende meer op de voetbal dan op mijn werk.”

“Met elkaar runnen we een groot bedrijf met bijna 2300 mensen die hier hun hobby hebben. Natuurlijk is er kritiek, maar er gaat vooral heel veel goed. Daarom zit ik ook in het bestuur. Ik ben een doener wil dingen voor elkaar krijgen. Ik ben trots als ik er op zaterdag bent en als alles soepel verloopt.’

Toen zijn jongens Thijs en Max gingen voetballen, hielp Hein de Jong (56) bij de trainingen van de F0. “Ik kwam mannen tegen, waar ik als kind mee voetbalde, zoals Klaas Kremers, Rob van den Berg en René van Bergen Bravenboer. Rob Schurink, die toen jeugdvoorzitter was, vroeg me of ik iets voor de club wilde doen. Ik zei graag ja, in mijn studentenjaren zat ik al in het bestuur van de hockey en dat vond ik ook al heel leuk. Dus werd ik coördinator van de F0 en later jeugdvoorzitter. Dat doe ik nu al meer dan tien jaar.”

“In mijn jeugd voetbalde ik bij Nieuwerkerk. Ik zal altijd in een team net onder de selectie. Later ben ik gaan hockeyen. Thijs en Max waren als kind ook altijd op de hockeyclub, maar wilden toch gaan voetballen, omdat ze dat op school ook altijd deden. Ze voetballen nog steeds, nu samen in een team, de JO23-3. Thijs is ook scheidsrechter, Mijn vrouw Sandra regelt ook van alles voor de jongste pupillen op de club. Het gaat vaak over voetbal en vv Nieuwerkerk bij ons thuis.”

“Thijs studeert nu rechten en Max Fiscale economie. Ik help hem af en toe met wiskunde en dat is best pittig. Ik studeerde zelf Econometrie, dus wiskunde moet ik nog wel kunnen. Ik stapte over op Informatica en in mijn werk heb ik altijd een link met ICT gehad. Sinds 1 ½ jaar werk ik bij een klein Consultancybureau. Ik zit al een flinke tijd op een opdracht bij Renewi, waar ik leiding geef aan het Shared Service Center voor HR. Het is een drukke baan en ernaast probeer ik mijn rol als Jeugdvoorzitter zo goed mogelijk te doen. Daarin moet ik zoveel mogelijk doen in de tijd die ik daarvoor over heb. Ik leerde als leidinggevende meer op de voetbal, dan op mijn werk. Er is hier veel meer diversiteit tussen rijk en arm, zwart en wit en tussen praktisch en theoretisch opgeleiden. Daar leer ik elke dag van. ”

“Ik krijg veel terug voor mijn vrijwilligerswerk, ik heb veel leuke mensen leren kennen. Als Jeugdvoorzitter werk ik fijn samen met je Jeugdcommissie, een ervaren groep die weet hoe alles werkt. Ik doe ook vrijwilligerswerk omdat ik het logisch vind om iets terug te doen voor de club. Onze jongens hebben een gouden tijd beleefd op de club, net als ik vroeger. Toen ik zelf voetbalde vroeger, dacht ik dat alles vanzelf zo goed ging. Als ouder weet je dat er allemaal vrijwilligers zijn die het wekelijkse plezier mogelijk maken.”

“We doen veel goed in de jeugd bij Nieuwerkerk. Vroeger was er een piramide met veel leden in de D-pupillen en C-junioren en verloop in de B- en A-junioren. Dat is nu heel anders. Jongeren blijven voetballen tot hogere leeftijd. Maatschappelijke veranderingen zullen een rol spelen, zoals dat jongeren langer thuis wonen en dat de cafés niet meer open zijn voor 16- en 17-jarigen. Maar we horen van andere clubs dat het daar anders is, dat ze geen JO19-team meer hebben bijvoorbeeld. Wij hebben er vijf.”

“Ik coördineer samen met Jenny Kiontke de bezetting van de commissiekamer op zaterdagmorgen en bemoei me met de scheidsrechters op zaterdag. Mijn zoon Thijs is voorzitter van de scheidsrechterscommissie.  Ik krijg de hele week door appjes en tot mijn plezier zie ik dat veel onderling opgelost wordt. Ik help ook mee om vrijwilligers te vinden voor de club. De truc is om mensen te benaderen voor iets kleins, vaak vinden ze dat zo leuk, dat ze daarna veel meer taken gaan doen.”

“Ik ben erg blij met de groei van het vrouwenvoetbal op onze club. Er komen meer moeders kijken, er is veel meer een wij-gevoel ontstaan daardoor.  Als jeugdvoorzitter probeer ik de balans te bewaken tussen de belangen van de jongens en de meiden en de selectie en de recreatie. Ik zie dat al die onderdelen van ons jeugdvoetbal beter worden en dat stimuleert me om hiermee door te gaan zolang ik het leuk blijf vinden.”