Corinne Verkuil: “Ik hou van de hectiek en de sociale contacten”

“Nieuwerkerk is voor mij een grote vriendenclub”, vertelt lid van verdienste Corinne Verkuil (56). Veel verdiensten voor de club heeft Corinne zeker. Ze ontvangt al vele jaren leiders van thuis- en uitclubs op de zaterdagmorgen, fotografeert wekelijks wedstrijden en staat achter de bar. “Ik doe veel voor de club, net als mijn man Remco en zoon Thijs. Als ze me ergens voor vragen, zeg ik misschien niet vaak genoeg nee. Er is een kleine hechte groep, die heel veel doet op de club. Er zullen vast veel andere leden of ouders zijn, die ook willen helpen, maar die weten we nog niet goed genoeg te bereiken.”

“Ik leerde Remco kennen op vakantie in Griekenland. Ik ben Boskoopse en Remco is, hoewel geboren in Amsterdam, een echte Nieuwerkerker. Na even samenwonen in Boskoop, zijn we definitief in Nieuwerkerk neergestreken. Toen Thijs ging voetballen werd Remco trainer en coördinator en werd ik gevraagd om eens in de vier weken in de commissiekamer de teams te ontvangen. Dat liep anders. Ik heb het veertien jaar alleen gedaan. Samen met Ed van Beuningen natuurlijk. De vaste gasten in die jaren dachten dat Ed en ik getrouwd waren. Remco kreeg vreemde blikken en opmerkingen toen hij eens binnenkwam en mij een kus gaf.”

“Om zes uur opstaan op zaterdag was niet altijd leuk, maar de waardering dat zo’n dag goed verloopt vergoedt veel. Voordat ik op zaterdagen op de club was rommelde ik wat aan in en rond het huis, nu heb ik heel veel sociale contacten waar ik erg van geniet. Dat brengt het vrijwilligerswerk me.”

“Vanaf april werk ik voor Sportstichting Zuidplas. Ik heb zwemmen altijd leuk gevonden en heb de cursussen gedaan om zwemjuf te worden. Ik loop nu stage en dan volgen het theorie en praktijkexamen. Ik sta dan in het water op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag in Moordrecht of Nieuwerkerk. Het is leuk en belangrijk werk, ook voor kinderen uit culturen die niet zo gewend zijn aan water. Kinderen uit Oekraïne of Marokko zijn vaak wat ouder en nog nooit in een zwembad geweest voor ze zwemles krijgen. Lange kleding bij sommige meisjes maakt leren zwemmen ook moeilijk en wat ook bijzonder is dat donkere kinderen van nature moeilijker kunnen drijven. Maar kinderen zijn altijd onbevangen en het is geweldig om met ze van niets naar zelfstandig zwemmen te komen.”

“Foto’s maken vind ik het leukste om te doen van al het werk bij Nieuwerkerk. We hebben ook acties gedaan zoals de voetbalplaatjes en de ‘schoolfoto’-acties. Als we er fotografen bij krijgen, dan kunnen we dat soort dingen vaker doen. Want het is leuk, maar ook echt héél veel werk. Ook omdat ik het goed wil afleveren. Alles precies recht uitsnijden, soms twee foto’s combineren als een kind beter lacht of beter licht heeft op de ene foto, maar zijn ogen open op een andere foto. Dat kost heel veel tijd, maar daar krijgen we ook waardering voor. Het bestuur heeft me al een paar keer meegevraagd op trainingskamp met het eerste elftal. Natuurlijk maak ik dan ook foto’s, maar ik geniet vooral dat ik dat met de club mag meemaken.”