“Bij Van der Valk hebben we veel met voetbal”

“Bart Meeske stuurde me zo’n leuke mail toen hij vroeg of we sponsor wilden worden voor tenues bij vv Nieuwerkerk. Hij triggerde me echt. Bart deed allemaal voorstellen wat we samen met de jeugdleden van Nieuwerkerk kunnen doen om zo de sponsoring tot een partnership te maken. Zo moet het zijn, dacht ik. Plus supermarkt kwam er ook nog bij en zo hebben we samen zes jaarlagen van nieuwe shirts voorzien. Op een goed moment natuurlijk, omdat Nieuwerkerk overstapte op Robey als nieuw merk en het anders een rommeltje op het veld zou worden met twee merken shirts door elkaar.”

Peter en Eveline van den Hul zijn enthousiast over de samenwerking met vv Nieuwerkerk. “Wij zijn 33 jaar bij elkaar zijn 28 jaar getrouwd en leiden al 30 jaar Van der Valk Hotel Nieuwerkerk. Van der Valk heeft zo’n 100 hotels en restaurants in Nederland en de landen eromheen en bijna iedere vestiging wordt geleid door iemand uit de familie Van der Valk. In de familie is voetbal alom aanwezig. In ons hotel logeren vaak Nederlandse clubs uit het Noorden van Nederland als ze in Rotterdam spelen, maar vanuit andere hotels delen ze ook graag als er grote internationale clubs logeren. Dat is echt een onderlinge prestigestrijd in de goede zin.”

Eveline: “Mijn vader Arie van der Valk was 81 jaar lid van de voetbalclub Voorschoten toen hij op 94-jarige leeftijd overleed. Aan dat lange lidmaatschap werd natuurlijk flink aandacht besteed op die club. Ik heb zeven broers en twee zussen. De jongens gingen allemaal voetballen, maar ik mocht dat niet. Ik ben gaan hockeyen. Dat heb ik op mijn 40e met veel plezier weer opgepikt bij NHC de IJssel.”

Peter: “Eveline en ik zijn zelf echt verankerd in Nieuwerkerk en het hotel natuurlijk ook. Heel veel jongeren uit Nieuwerkerk en omgeving zijn in de loop der jaren bij Van der Valk begonnen met werken. Net als op de voetbal zijn hier ook jaarlagen. Ze gaan samen uit, er ontstaan relaties en er is ook een Valk voetbalteam begonnen bij Nieuwerkerk. Dat was voor ons soms best lastig met plannen natuurlijk. We hebben nu 150 vooral jonge mensen aan het werk, dat houdt ons ook jong.”

Eveline: “Werken bij Van der Valk is voor veel jongeren een leerschool om van daaruit verder te komen in het leven. Soms zijn er jongeren van een jaar of 16 die het niet meer weten op school en dan vinden ze bij ons weer de goede weg door werkend te leren. Dat doen wij niet alleen, het team dat hier werkt doet dat. Het is de typische Van der Valk-cultuur, waarin goed samenwerken met elkaar normaal is. Natuurlijk haken sommigen na twee dagen af, maar de meesten houden het lang vol. De typische Valk-carrière is 7 jaar. Beginnen op de middelbare school en tijdens de studie ook nog geld bijverdienen.”

“Zowel Jan-Joris van Plus als wij vonden het belangrijk dat we alle teams van shirts voorzien. Niet alleen de selectie, maar ook de lagere teams, jongens, meisjes en het G-team. We hebben gekozen dat Plus de jongere teams doet, omdat kinderen vaak jonger in de supermarkt beginnen te werken. Bij de teams vanaf JO14 staat Valk op het shirt. Het team van Bart Meeske is hier de parkeerplaats komen vegen en een ander team is hier al geweest voor een rondleiding. Voor ons is het interessant om daarmee de drempel te verlagen voor jongeren om kennis te maken met werken in de horeca of zelfs hier te komen solliciteren. Zo wordt de sponsoring echt een win-win.”