“Als we op zaterdag gaan voetballen, wat moeten we dan op zondag?”

“We hebben 60.000 views, maar nog steeds geen keeper”, vertellen de roergangers van Zondag 2 Daan Markus en Tim van der Heiden (beiden 26). “Jelle Hoogeveen is de creatieveling van ons team, hij heeft HiHa Media, een bedrijf waarmee hij video’s voor bedrijven maakt. Hij heeft de video bedacht met ons gesmeek om een keeper, dat redelijk viral ging toen het door Kelderklasse werd gedeeld.  Zonder succes, want alleen een keeper uit Amsterdam bood zich aan. Dan lijkt het toch realistischer dat onze TLC (Trainer Leider Coach) Dominic weer onder de lat gaat. Hij is gestopt als keeper in de C-junioren, maar is nu enorm aan het afvallen met een wonderdieet, dus traint hij soms mee als keeper. Hij is best goed, in ieder geval niet bang.”

“Do is een geweldige TLC. We luisteren altijd naar hem, zelfs toen hij Fifa had gespeeld en voor de kampioenswedstrijd met een 3-5-1-1 opstelling kwam. Binnen een kwartier stonden we 4-0 achter, werden we weer tweede. We promoveren wel ieder jaar. We begonnen als Zondag 14 en werden via 10, 6, en 3 nu Zondag 2, het hoogste team op zondag, al spelen we nog steeds in de 5e klasse.”

Daan en Tim: “Voor en na de wedstrijd gaat het nergens over, op het veld zijn we wel serieus met voetbal bezig.

“Sinds het eerste elftal niet meer op zondag speelt, is het voor de seniorenteams op zondag leuker geworden. Veel teams spelen om 12:00 uur thuis en dan gaat vanaf 14:00 uur de bierpomp open. Spelers van het team van Klaas, de broers, de broertjes en ons team gaan heel goed met elkaar om en we organiseren regelmatig wat. Dan nemen we een DJ-setje en speakers mee en gaan we los bij het kleedkamerfestival. We hebben ook een keer een badje gekocht bij Blokker, dat paste precies in de douches. Daar hebben we heerlijk in gezeten om bier te drinken. Om 18:00 uur is Ton er meestal wel klaar mee na een lang weekend, dus dan belanden we bij Ming de Chinees en l ‘Esperance komt er ook nog wel achteraan. Al waren we de laatste weken vroeg thuis. Het is nog het begin van het seizoen, dan is alles wat stroever nog.”

Tim: “Ik vind het heerlijk om op zondag te voetballen en al mijn vrienden weer te zien. Ik heb ze dan al een uur of zes niet gezien, dus moeten we nodig alle belevenissen van vrijdag- en zaterdagnacht met elkaar delen. Als we op zaterdag gaan voetballen, wat moeten we dan op zondag, zeg ik vaak. Ik moet soms wel even één oog dicht knijpen of het allemaal wel gaat, maar eenmaal op het veld ben ik weer het IJzeren gordijn en help ik om de nul te houden. Voor en na de wedstrijd gaat het nergens over, op het veld zijn we wel serieus met voetbal bezig.”

Daan: “We proberen met ons team vv Nieuwerkerk nog leuker te maken. We hebben de organisatie van het toernooi Pinksterretje overgenomen, dat was na Corona-afgelastingen een groot succes. We hadden zes sponsors gevonden, zodat we net wat meer konden doen. Zo’n toernooi trekt ook veel andere bezoekers naar het sportpark. We proberen ook de hockey en voetbal meer te combineren. Regelmatig gaan wij naar Thé Dansant, een begrip op de hockey. Daar kunnen wij nog wat van leren.” Tim: “We kunnen van alles bedenken, maar de gourmetavond zullen we niet overtreffen. Dat is gewoon cult, het hoogtepunt voor de senioren. Je weet dat iedereen dan komt, het is als de favoriete kroeg met al je favoriete mensen bij elkaar. Simpel, roken, stinken en lachen.”

Daan: “Voetballen nemen we wel serieus. Op onze trainingsavond zijn we altijd met 12 tot 16 man, helaas vaak meer dan op zondag. Stefan de Vos, Thomas Hartman of ik zetten dan oefeningen uit, zoals pass-trap, positiespel en afwerken. Alleen een partijtje spelen vinden we niks. We hebben een wachtlijst van jongens die bij ons willen spelen. We zijn voorzichtig om niet ineens te veel spelers te hebben, al is dat eigenlijk nog nooit gebeurd. Twintig spelers hebben we nu op de lijst. Voor een wedstrijd mogen er 16 spelers en een vlagger op het formulier. De vlagger mag ook spelen, hebben wij bedacht. Dat gaat altijd goed.”

“We zijn blij met de organisatie van Nieuwerkerk. Remco Verkuil is een topper voor ons, die regelt echt alles. We hebben ook meestal topscheidsrechters, al kan er niemand tippen aan Erwin van Os. Die heeft zo hoog gefloten, dat merk je. Hij houdt het strak en is duidelijk. Een wedstrijd wordt daardoor nog tien keer zo leuk. Natuurlijk kan er ook nog van alles verder verbeterd worden. Onze kantine is moeilijk gezellig te krijgen en we willen soms ook wel een budget om iets te regelen op zondag. Maar goed, wij zijn zelf ook de club, dus we moeten het vooral zelf leuk maken. Dat lukt voorlopig erg goed!”